En av telefonistens huvuduppgifter är att ta emot inkommande samtal till företaget och hjälpa dessa rätt genom att hitta en person som kan besvara / behandla den inringandes frågeställning. En stor del av tiden går år till att flytta samtal till rätt medabetare.
Det finns olika flytta-funktioner för att stödja telefonisten i dess arbete.
Enter / F2 - Flytta Samtal
Att flytta samtal innebär att telefonisten väljer en mottagare att flytta samtaler, och att flytten sker direkt så att telefonisten med en gång blir tillgänglig att ta hand om nya samtal i telefonistkön.
Funktionen går bara att genomföra om mottagaren är ledig, annars blockeras funktionen och "Köa på upptaget" behöver användas för att kunna flytta samtalet direkt.
Flytta samtal till mottagare som svararFörst väljer Telefonisten ut en mottagare att flytta samtalet till
|
![]() |
|
Flytta samtal till mottagare som inte svarar
|
![]() |
Enter / F8 - Köa på upptaget
Precis som F2 gäller denna funktion också att välja en mottagare att flytta samtalet till, och att flytten sker direkt så att telefonisten med en gång blir tillgänglig att ta hand om nya samtal i telefonistkön.
Men denna funktion är avsedd att användas för mottagare som är upptagen i samtal, och då den inringande är beredd att vänta på att mottagaren blir ledig.
Flytta samtal till mottagare som svarar
|
![]() |
|
Flytta samtal till upptagen mottagare som inte svarar
|
![]() |
Köa på upptaget - Skicka i Retur
Returanropet kan konfigureras att fungera på två olika sätt:
- Tidsstyrd retur: Telefonisten kan konfigureras med timeouter för hur länge den köande skall vänta innan denne kopplas tillbaka till telefonisten. Olika timeouter finns för ”första gången” den inringande köar på upptaget (ex 30 sekunder) och ”efterföljande gånger”.
- Inringande styr retur: Den köande styr själv när denne skall kopplas tillbaka till telefonisten. Periodiskt i kön så spelas ett meddelande som kan innehålla två val: Koppla till röstbrevlåda (kräver att destinationen har integrerad röstbrevlåda i systemet) och Koppla till kollega vilket styr tillbaka samtalet till telefonisterna.
När samtal kopplas tillbaka till Telefonisten som retursamtal läggs samtalet förts i telefonistens ”Privata returkö”.
- ”Privat retur”-kön har overflow till ”Gemensam returkö”, exempelvis om Telefonisten inte har besvarat samtalet inom 2 minuter.
- Gemensam retur”-kön har overflow till Telefonistgruppen, exempelvis om ingen av Telefonisterna har besvarat samtalet inom 2 minuter.
Läs mer