För att skapa en basrapport klickar du antingen på Basrapporter i menyn.
Skapa en basrapport - steg för steg
Definiera period
För att skapa en basrapport börjar du med att ange vilken tidsperiod som rapporten ska innefatta. Välj startdatum och slutdatum genom att antingen skriva in ett datum eller klicka på kalendern.
Under fliken Inställningar kan du välja vilka veckodagar i den angivna perioden som ska ingå i rapporten.
Vid tidsangivelsen är det viktigt att notera att en rapport innehåller endast ett definierat antal timmar av dygnet. För att välja hela dygnet väljer du intervallen från 00:00 till 00:00.
Notera att en rapportrad har tidsintervall om 30 minuter. Detta innebär att rapportraden 08:00 innehåller data som loggats mellan 07:30 och 08:00.
Välj rapporttyp
Basrapporter kan skapas i två typer, användarnivå eller gruppnivå. I användarnivån är mätobjekten de användare som är med i din företagsväxel medan mätobjekten i gruppnivån är de ringgrupper som är med i din växel.
Rapporterna består av olika innehåll beroende på om du skapat en rapport på användarnivå eller gruppnivå. Nedan är en specificering av de olika rapporternas innehåll.
På användarnivå kan du få ut följande rapporter;
- Inkommande – Besvarade – Ej besvarade - (M) Svarstid
Presenterar antalet totalt inkommande samtal, besvarade, ej besvarade, omstyrda till röstbrevlåda, omstyrda till annat nummer samt medelsvarstiden på inkommande samtal.
- Inkommande – Interna – Externa
Presenterar antalet totalt inkommande samtal, inkommande externa samtal, inkommande interna samt medelsamtalstiden på inkommande samtal.
- Utgående – Besvarade – Ej besvarade – (M) Samtalstid
Presenterar antalet totalt utgående samtal, utgående besvarade samtal, utgående ej besvarade samtal samt medelsamtalstid på utgående samtal.
På gruppnivå kan du få ut följande rapporter;
- Inkommande – Besvarade – Ej besvarade – (M) Svarstid
Presenterar antalet totalt inkommande samtal, besvarade samtal, ej besvarade samtal, omstyrda till annat nummer samt medelsvarstid på samtalen.
- Inkommande – Interna – Externa
Presenterar antal totalt inkommande samtal, inkommande externa samtal, inkommande interna samtal samt medelsamtalstiden för inkommande samtal.
Välj den rapporttyp du vill skapa genom att klicka på denna.
Välj rapportinnehåll
När du valt rapporttyp kommer du till inställningarna för Rapportinnehåll. Här väljer du om alla användare respektive grupper ska inkluderas i rapporten eller om det är några specifika mätobjekt du är intresserad av.
Klicka därefter på Bearbeta för att skapa din rapport.
Läs mer